Sunday, May 17, 2009

Composite-SVideo-Component-HDMI






Siapa2 yang pakai LCD TV tentu tahu satu perkara... iaitu kalau tengok Astro, gambar hampeh.. So kalau nak improve gambarnya, kena la pakai kabel elok sikit. Antara brand kabel yang terkenal ialah brand Monster. Decoder Astro cuma ada SVideo port dan AV port sahaja, jadi aku guna port SVideo sebab SVideo punya kualiti lebih baik dari composite video. Selain dari upgrade SVideo kabel, aku beli HDMI converter. SVideo kabel dari decoder Astro tu aku sambungkan ke HDMI converter & dari converter tu lak aku sambungkan HDMI kabel terus ke TV LCD. Untuk audio, aku sambungkan composite kabel dari decoder Astro ke AV System aku.. Kabel HDMI adalah jenis Monster 'Ultimate High Speed'. Ini ialah kategori paling tinggi dalam model Monster dengan speed rate 14.9Gbps. Harga yang dijual kat Harvey Norman memang macam tak masuk akal... Kat Seng Heng, utk model Monster 'Standard Speed' pun mereka jual dengan harga RM1400. huhuhu.. Boleh beli 1 lagi TV. Tapi aku dapat murah. hehhe.. Pas ni boleh la pakai Blu-Ray lak.







Hasilnya.. Tengok Astro lagi better la dari sebelumnya. Semakin kurang gambar yang pecah2 & semakin smooth la sikit. Boleh la kasi 4 bintang dari 5. Walaupun apa pun, masih tak boleh tandingi TV CRT... Nak buat cam mana, dapat upscale ke 720p pun tak guna juga kalau source analog 480p. Apa2pun, aku puashati la dengan gambar Astro yang aku dapat.. hihihi.



Maklumat lanjut tentang Monster Cable : http://www.monstercable.com


7 comments:

Unknown June 24, 2009 at 11:58 PM  

bang,

tanya sikit ... HDMI converter tu beli kat mana & berapa harga dia?

HasnolMizam June 26, 2009 at 5:35 PM  

saya beli kat orang.. RM250

Unknown June 26, 2009 at 11:05 PM  

dia memang jual HDMI converter tu ke? Teringin nak beli, tapi so far tak jumpa lagi kedai yang jual converter tu.

HasnolMizam June 27, 2009 at 9:02 AM  

ok. kasi email kau, nanti aku kasi info pasal ni.

Unknown June 27, 2009 at 5:34 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
HasnolMizam April 22, 2010 at 3:30 PM  

kepada yang nak cari & beli alat ni, seller tersebut dah tak jual lagi barang ni.. & saya pun dah tak tahu nak cari di mana.. Harap maklum.

fareez October 11, 2010 at 9:52 AM  

salam bro...

punye susah kawan nak cari review pasal alat ni..

mmg betol berkesan ke?
kawan baru beli lcd 42".. skrg tgk astro mmg hampeh...

tp kawan tgk dasyatla dr kabel yg power2 guna.. hehe..

kawan cume nak tau hdmi converter tu mmg btol2 bergune?

 | 

MyGear

MyBlogList I

MyBlogList II

MyBlogList III

  • Salam - Macam dah ada banyak masa nak beramah-mesra dengan makhluk bumi macam dahulu kala. Assalamualaikum semua!
    7 years ago
  • Rahsia Burung Helang - Korang perasan tak, setiap kali kita tengok gambar burung helang ini, mesti gambar dia diambil dari posisi tepi. Bukan dari posisi depan. Perasan tak? Haa....
    8 years ago
  • Salam 2016 - Salam Jumaat untuk semua. Jumaat pertama pada hari pertama untuk tahun 2016 Semoga kita semua terus positif, ceria dan sihat selalu ye
    8 years ago
  • Senai–Desaru Bridge - The tolled expressway is a combination of a four-lane dual carriageway (Senai-Cahaya Baru section) and a two-lane single carriageway (Cahaya Baru-Penawa...
    11 years ago

MyFollowers

MyWishList

  • http://www.bloggerplugins.org
  • CPL/ND8 ---> DONE
  • Tokina 11-16mm ---> DONE
  • LEP4 ---> DONE!
  • ASBMX ---> IN PROGRESS
  • Bali
  • D700
  • Nikkor 70-200f2.8
  • C200

About This Blog

MyFacebookPhotos


  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP