Thursday, May 14, 2009

My Personal GPS Navigator

Untuk entry aku yang kedua selepas testing2, aku rasa aku nak tulis review sikit pasal GPS device yang aku beli 2 bulan lepas..




Sebelum ni aku dah install & guna software Garmin dalam Nokia E90 aku, dan aku rasa bagus jugak kalau ada GPS ni.. kalau sesat2 boleh jugak cari arah. Masalah aku bila guna Garmin dalam hp ni ialah tempoh penggunaannya tak boleh lah sampai 2-3 jam, kalau tak habis la bateri hp aku.. & aku tak suka pakai charger dalam kereta, sebab aku rasa ianya tidak baik untuk kesihatan bateri hp aku. Kadang2 bila aku sedang guna hp utk navigate, orang call pulak.. kan susah tu..

Satu hari aku berjalan2 kat B.B.Bangi, aku tersinggah kat kedai assessori kereta.. ada le jual menatang ni.. Pastu entah kenapa aku ter'berkenan dengan GPS brand Papago ni.. walaupun nama dia macam kelakar, tapi lepas aku belek2 dan tengok features2 dia.. last2 aku pun terbeli la.. Antara features2 yang aku rasa macam best ialah :

- User friendly UI.
- Cara carian yang mudah (Intelligent search function.
- Imej bangunan dan landmark dalam bentuk 3D.
- Real junction view.
- Screen yang agak besar.
- Touch screen - of course.
- Peta Malaysia, Brunei dan Singapore.
- Multi language - Malay, English, Chinese, dll.



Specification:
Processor: Samsung Processor 2443/400 Mhz
GPS module: SiRF Star III
O/S: WinCE .NET 5.0
Screen Size: 4.3″ TFT LCD (Wide Screen)
Memory: 2GB NAND Flash
Battery Life: GPS Navigation – 5 Hours



Mula2 aku pakai, aku rasa aku lagi suka bahasa dalam voice navigation yang digunakan oleh software Garmin. Tak terlalu panjang & ringkas.

Kelebihan dia, aku suka graphic dia.. senang baca, senang baca, senang cari alamat, tempat, point of interest (POI), etc etc..

Personally, aku bagi 4/5 bintang bagi PAPAGO Z-820 ni. Maklumat lanjut tentang GPS ni, boleh download user manual ni kat [SINI] atau di [SINI]




1 comments:

edrina May 15, 2009 at 11:08 AM  

papago - hanya boleh digunakan oleh kaum bapa..

mamago ada tak? ekekekeke

aku link kan kat blog aku yak blog kau ni

 | 

MyGear

MyBlogList I

MyBlogList II

MyBlogList III

  • Salam - Macam dah ada banyak masa nak beramah-mesra dengan makhluk bumi macam dahulu kala. Assalamualaikum semua!
    7 years ago
  • Rahsia Burung Helang - Korang perasan tak, setiap kali kita tengok gambar burung helang ini, mesti gambar dia diambil dari posisi tepi. Bukan dari posisi depan. Perasan tak? Haa....
    8 years ago
  • Salam 2016 - Salam Jumaat untuk semua. Jumaat pertama pada hari pertama untuk tahun 2016 Semoga kita semua terus positif, ceria dan sihat selalu ye
    8 years ago
  • Senai–Desaru Bridge - The tolled expressway is a combination of a four-lane dual carriageway (Senai-Cahaya Baru section) and a two-lane single carriageway (Cahaya Baru-Penawa...
    11 years ago

MyFollowers

MyWishList

  • http://www.bloggerplugins.org
  • CPL/ND8 ---> DONE
  • Tokina 11-16mm ---> DONE
  • LEP4 ---> DONE!
  • ASBMX ---> IN PROGRESS
  • Bali
  • D700
  • Nikkor 70-200f2.8
  • C200

About This Blog

MyFacebookPhotos


  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP