Sunday, November 14, 2010

Nikon D90 vs D7000. Upgrade?



Nikon D7000 baru sahaja dilancarkan. Dan asyik menjadi buah mulut orang. Persoalannya, berbaloikah pemilik D90 untuk upgrade ke D7000? Bagi yang belum ada DSLR dan sedang berkira2 mengumpul duit untuk ambik D90 sebelum ini, OK ke kalau cancel ambik D90 & terus ambik D7000? hmm.. susah jugak ni. Untuk rekod semasa, harga pasaran D90 + kits lens sekarang dah jatuh lebih kurang RM3400-RM3600, manakala D7000 lebih kurang RM4500-RM4900. Beza dekat RM1000 tuu... Meh kita tengok perbezaan kedua-dua model ini.

Aku malas nak buat artikel aku sendiri, sebab kat internet dah berlambak orang review pasal model ni.. Aku terjumpa satu artikel pasal perbezaan D90 & D7000 ni di http://www.digitalphotographywriter.com/2010/09/nikon-d90-vs-d7000-should-i-upgrade.html Boleh la baca kat sana ye.

p/s :
Kesimpulannya & keputusan saya di saat ini, D90 ni pun sudah lebih dari cukup, masih relevan, masih utuh. No solid reason to upgrade to D7000. Tunggu 8 tahun lagi lah baru pikir utk upgrade. hihih. Bagi yang terlebih duit dan nak dapat kelebihan2 yang ada D7000 dan tiada di D90, boleh la angkat D7000.

//////////////////

0 comments:

 | 

MyGear

MyBlogList I

MyBlogList II

MyBlogList III

  • Salam - Macam dah ada banyak masa nak beramah-mesra dengan makhluk bumi macam dahulu kala. Assalamualaikum semua!
    6 months ago
  • Rahsia Burung Helang - Korang perasan tak, setiap kali kita tengok gambar burung helang ini, mesti gambar dia diambil dari posisi tepi. Bukan dari posisi depan. Perasan tak? Haa....
    1 year ago
  • Salam 2016 - Salam Jumaat untuk semua. Jumaat pertama pada hari pertama untuk tahun 2016 Semoga kita semua terus positif, ceria dan sihat selalu ye
    1 year ago
  • Senai–Desaru Bridge - The tolled expressway is a combination of a four-lane dual carriageway (Senai-Cahaya Baru section) and a two-lane single carriageway (Cahaya Baru-Penawa...
    4 years ago

MyFollowers

MyVisitors

MyWishList

  • http://www.bloggerplugins.org
  • CPL/ND8 ---> DONE
  • Tokina 11-16mm ---> DONE
  • LEP4 ---> DONE!
  • ASBMX ---> IN PROGRESS
  • Bali
  • D700
  • Nikkor 70-200f2.8
  • C200

About This Blog

MyFacebookPhotos


  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP